dilluns, 21 de març del 2011

Tàctica, es saber que fer, quan hi ha quelcom a fer.Estratègia, es saber que fer quan no hi ha res a fer

Aquestes encertades parules de Tartakower,del que per cert, vaig coneixer un besnebot,que em va comentar compungit, "no he heretat res,em guanya fins el gat";
em porten cap una reflexió dels encontres per equips, quan el delegat,nerviós visita,tots els taulells intentan evaluar la situació global del match,que apliquem.estratègia o tàctica?.
El match de diumenge amb els veterans jugadors del Centre Aragonés,va començar, saben el que fer,puntuar,tàctica,`però estratègicament,tambè era tàctica,
2191 contra 2048 de promitg Elo.
En Cecili,lluitaba contra el MC Asensio,amb 200 punts d'Elo més.al primer i en Xavier al desé,amb un desavantatge de 90, entre mitg,la resta de congresistes,jo,
"només",lluitaba contra 188,o el Hector,que amb 100 de desavantatge va resistir l'obertura contra Monedero,peró la tàctica provoca la primera desfeta.1-0.
En Climent,amb bona posició,esgotant,la tàctica, va recorrer a l'estratègia,oferint taules,prèvia consulta amb el capitá,i sont aceptades.i poc després el presi,també,en recollir el fruit de, aquesta vegada,si,mantenir els peons rivals a distància suficient per maniobrar les peces pròpies,2-1.
La resta lluitavem, via estratégia com en Moranta i en Sadurni,que varen fer bones partides contra mestres Fide i Nacional,(espanyol,suposo); o via tàctica,com en Xavier o jo mateix,entregant un peó per l'iniciativa,fins que la iniciativa es va esvair,i en Petar que si jugaba al seu millor nivell,i en Jordán que no podia resistir el MC Serrano.
En resum varem arribar a una situació amb  derrotes d'en Jordan i en Sadurni,i
victòries d'en Petar i un Cecili,espectacular,recordant els vells temps de GM's ajusticiats sense pietat. i l'empat d'en Xavier que no pugué materialitzar l'avantatge en un final molt tècnic,de torre i alfil amb peó de més.,Moranta  revivia i emergia amb avantatge,de les complicacions estratègiques,quan Climent se m'acostar i xiuxiuejant,amb diu "el delegat em diu ,q'has de guanyar",semblava alló de....per aquesta orella,aplica la tàctica i per aquest altra la estratègia,l'hi vaig fer repetir,i li contesto,com?,bé estratègicament segur que no,i com que feia estona que patia en un final amb dos peons de menys,un sacrificat i un altre perdut,ja ho deia el sabi,millor sacrificar les peces del contrari.......,aaahhhh
alerta,com dius Papitu,que aixó  també ho va dir Tartakower?,coi quin visionari.
Bé enredar al rival,primer canviar peça,ja ho deia el sabi,si estás millor no passis a un final de torres,aquest sabi soc jo,je,je,je.
Amb el final de torres recupero un peó no se si el sacrificat o el perdut,i provocant les dubtes en l'estratègia del meu rival,quan només tenia  que promocionar el peó i recular amb al rei després del meu obligat sacrifici de torre,es queda pensatiu,segurament en les oportunitats perdudes,(aquí nova cita, crec que de Panov,)si et quedes pensan en les posicions,malbaratades i no en les posibilitats de l'actual posició, perdrás la partida.
Efectivament,el rellotge arriva a 0,00  i canto una bandera emocionada,més que res per la frase de .......¡¡¡¡¡¡Tartakower¡¡¡¡¡¡¡¡,"mai es guanya una partida abandonant".el que pasa es que en Moranta va tenir la mateixa sensació,a l'inrevés ,l'hi va caure la bandera.total 5,5-4,5 i cap a casa.
Es de suposar que l'equip es salvará encara que no voldria recorrer a fer-me el suec o el danés no sé, aquest dos,Sonenn berger i bergerferson o Sonnen.Berger,
peró si fos per aquest puntet,al rival d'avui,en Serrate li arrivaria una panera, perqué em va felicitar,dien que havía jugat millor que ell,quan de 85 jugades,només vaig tenir avantatge a les vinticinc primeres,les tàctiques,les restants,estratègiques,es que ni olorar-les,.
Un encontre i a respirar,suposo
Aviat,més

1 comentari:

  1. Hola Joan,

    Veig que t'has llegit el llibre de Moskalenko "Revoluciona tu ajedrez II", bon llibre si senyor. En realitat és un llibre que el venen en tres volums per fer més caixa.

    També veig que fas cròniques del per equips. Difícil categoria la Preferent per un B, ho esteu fent bé si tenim en compte que alguns no estan en la seva millor forma. Molta sort el diumenge.

    ResponElimina